Spyker verwacht voor de tweede helft van het jaar ongeveer hetzelfde beeld als voor de eerste helft. Een hoop kosten en de verkoop van hooguit een auto of twee dus, concludeert Patrick Beijersbergen.
Gisteravond maakte sportwagenfabrikant Spyker zijn halfjaarcijfers bekend. Het twintig pagina’s lange persbericht begint met een statement van de topman zelf:
‘The first half year of 2013 was characterized by a further normalization of our business. We saw sound interest in our products and the launch of the new Spyker B6 Venator was a resounding success. We will launch the Spyder version coming Friday in Pebble Beach, California. Our cost levels were exceptionally high as a result of among others the legal proceedings we instituted vis a vis GM and they will remain high for as long as these proceedings continue. The outlook for the second half of 2013 is similar to the first half.’
Om met dat laatste te beginnen: voor de tweede helft van het jaar is de outlook dus vergelijkbaar met de eerste helft. In dat eerste halfjaar leed Spyker een verlies van 5,2 miljoen euro (3,20 euro per aandeel dat momenteel koerst rond 0,70 euro). Dat zou je inderdaad ‘a further normalization of our business’ kunnen noemen want verlies maken is al jaren de normale gang van zaken.
De omzet kwam in deze periode uit op 682.000 euro. Deze werd verder niet gespecificeerd, maar meer dan twee verkochte auto’s zullen het niet zijn. ‘We saw sound interest in our products and the launch of the new Spyker B6 Venator was a resounding success.’ Jaja.
Geld nodig
Spyker geeft verderop in het persbericht wel eerlijk aan dat het snel meer geld nodig heeft om overeind te blijven. En dat ondanks de overeenkomst met het Chinese autobedrijf Youngman, dat 10 miljoen euro in Spyker stak.
Voor de ontwikkeling en de productie van nieuwe modellen is dat echter bij lange na niet genoeg. Daarnaast zijn er de lopende kosten, zoals die voor de tot nu toe weinig succesvolle rechtszaak tegen General Motors, die het bedrijf al bijna twee miljoen euro kostte.
Het eigen vermogen bedroeg op 30 juni net 1,9 miljoen euro. Als de tweede helft van het jaar inderdaad hetzelfde brengt als de eerste wordt het eigen vermogen ruimschoots opgesoupeerd door de nieuwe verliezen. En dan hebben we het nog niet eens over de grootste balanspost, de 8,2 miljoen euro aan Intangible Assets. Die bestaat bijna volledig uit geactiveerde ontwikkelingskosten. Ook niet echt iets dat je kunt verkopen.
En dan dreigt beursexploitant NYSE Euronext de notering te schrappen. Spyker zit sinds 13 september 2011 op het ‘strafbankje’ en moet zijn zaakjes voor 13 september aanstaande op orde hebben. Het is de vraag of Victor Muller erg rouwig zal zijn als hij van de beurs getrapt wordt. De kosten voor de notering (een half miljoen per jaar) kan hij beter gebruiken. Maar omdat er nog altijd beleggers zijn die bereid zijn (te veel) geld te betalen voor de aandelen blijft de beurs natuurlijk een interessante financieringsbron.
Maar het komt goed, beweert Victor Muller vandaag maar weer eens. Honderden, mogelijk zelfs duizenden exemplaren van de nieuwe modellen zullen er verkocht worden. Ooit. Want echt waar: we saw sound interest in our products and the launch of the new Spyker B6 Venator was a resounding success.
Patrick Beijersbergen is hoofdeconoom bij de Vereniging van Effectenbezitters (VEB ) en auteur van het
boek ‘Beleggen Kun je Zelf’. De auteur heeft geen belang in Spyker Cars
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl